Dijeta.net • Pogledaj temu - Da li unosite dovoljno biljnih vlakana ishranom?
 home

Dijeta.net

Pravo mesto za sve buce i one druge
Danas je 26 Feb 2017, 23:27


Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]







Započni novu temu Odgovori na temu  [ 4 Posta ] 
Autoru Poruka
PostPoslato: 26 Dec 2007, 00:36 
Slika Ljudi često izbegavaju namirnice koje u bogate biljnim vlaknima jer takva hrana izaziva nadutost u stomaku, gasove, ipak biljna vlakna su neophodan sastavni deo svakodnevne ishrane a mnogobrojna istraživanja su dokazala da pomažu u očuvanju zdravlja i dobra su u prevenciji mnogih teških bolesti kao što su oboljenja srca, rak i diabetes.

Biljna vlakna su vrsta ugljanih hidrata koja su nesvarljiva. Postoji dva tipa biljnih vlakana - rastvorljiva i nerastvorljiva.

Nerastvorljiva biljna vlakna su kao sunđer - apsorbuju vodu i otklanjaju čvrste otpadne materije nastale u procesu varenja iz creva. Uglavnom su zastupljeni u integralnim žitaricama i u kori semenki, voća i leguminoza.

Rastvorljiva biljna vlakna se tokom varenja pretvaraju u supstancu sličnu gelu koja štiti ceo digestivni trakt od apsorpicije raznoraznih štetnih supstanci. Jedna od takvih supstanci je holesterol, smanjujuću apsorpciju holesterola u crevima rastvorljiva vlakna su važno oružje protiv srčanih oboljenja. Takodje kontroliše apsorpciju glukoze, drastično smanjuje varijacije količine šećera u krvi pa je važan u kontroli diabetesa. Rastvorljivih biljnih vlakana ima u voću kao što su šljive , integralnom pirinču, ovsenim i pirinčanim mekinjama.

Odraslima je potrebno 25-35 grama biljnih vlakana dnevno za decu posle 2 godine života se broj grama izračunava kao broj godina plus 5. Kako bi ste unosili dnevnom ishranom dovoljno biljnih vlakana potrebno je dnevno unositi barem pet porcija voća i povrća i isto toliko namirnica od integralnih žitarica ili cerealija. Za one koji nisu navikli na redovno unošenje namirnica bogatih biljnim vlaknima od pomoći je da postepeno uvode u ishranu po neku namirnicu bogatu biljnim vlaknima, pored toga dnevno treba piti 6 do 8 čaša vode jer to smanjuje efekat nadimanja.

Ishrana bogata biljnim vlaknima štiti od mnogih bolesti i omogučava uredno varenje. Nerastvorljiva vlakna rešavaju problema kao što je konstipacija i hemoroidi stvarajući mekšu stolicu koja prolazi brže i lakše kroz digestivni trakt, korisne su u prevenciji sindroma nadraženih creva i divertikuloze.

Mnoga istraživanja su pokazala da hrana bogata biljnim vlaknima snižava nivo lošeg holesterola u krvi sprečavajući njegovu apsorpciju u crevima ali su pored toga ove namirnice bogate i fitohemikalijama i antioksidansima koje smanjuju rizik od srčanih oboljenja. Ishranom bogatom voćem, povrćem i integralnim žitaricama moguće je smanjiti visok krvni pritisak.

Kanadsko udruženje za borbu protiv raka je preporučilo ishranu bogatu biljnim vlaknima i sa smanjenim unosom masnoća kao meru borbe protiv raka, pogotovu raka creva i rektuma.

Hrana bogata biljnim vlaknima pomaže u stabilizovanju i sniženju koncentracije glukoza u krvi pa pomaže ljudima obolelim od diabetesa.

Pomaže u gubitku viška kilograma, namirnice bogate biljnim vlaknima su kabaste, sa malom količinom kalorija, zahtevaju duže žvakanje, daju osećaj sitosti i punog stomaka, stabilizuju nivo šećera u krvi, na ovaj način smanjuju potrebu za hranom bogatom masnoćama i slatkišima.



Poslednji put menjao lilit dana 26 Dec 2007, 01:05, izmenjena samo jedanput

Vrh
  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 26 Dec 2007, 01:04 
Zdravoj odrasloj osobi preporucuje se da dnevno unosi najmanje 30 g biljnih vlakana.
Kako biti siguran da je bilo bas toliko ovih sastojaka? Proverite da li vas jelovnik
sadrzi dovoljno namirnica koje obiluju biljnim vlaknima, kao sto su razno povrce,
sveze i suseno voce, zitarice, proizvodi od celog zrna zitarica, pasulj, grasak i
socivo. Kada god je moguce, jedite hleb, pecivo i testenine od integralnog brasna
ili sa dodatkom mekinja i klica. Ukoliko to ne podnosite, koristite hranu od
mesavina integralnog i belog brasna. Koristite vise susenog i jezgrastog voca,
bilo za grickanje, bilo kao dodatak zitaricama za dorucak, pudinzima i sutlijasima.
Spremajte cesto pasulj, grasak i socivo jer su ne samo zdravije vec i jevtinije
namirnice sa mnogo korisnih sastojaka. Krompir treba jesti pecen ili kuvan u
ljusci jer je onda izdasniji u biljnim vlaknima, ali i vitaminu C. Da bi se obezbedila
polovina potrebne kolicine vlakana, potrebno je, po izboru, konzumirati neku od
sledecih namirnica: Voce: 1 krupnija jabuka ili 2 kruske, 1 pomorandza ili 2 breskve,
150g sveze ili 15 g suve kajsije, 1 srednja banana, 15 g susene smokve ili 30 g
susene sljive, 300 g grozda ili grejpfruta, 20 g badema ili 60 g oraha ili 50 g lesnika
bez ljuske ili 40 g kikirikija; Povrce: 40 g kuvanog pasulja, 100 g kupusa i sargarepe,
150 g karfiola, 75 g sociva, 125 g pecuraka, 225 g crnog luka, 30 g smrznutog
kuvanog graska, 60 g sociva, 300 g paprike, 150 g krompira pecenog u ljusci,
50 g spanaca kuvanog, 200 g paradajza; zitarice: 1 kriska hleba od integralnog brasna
ili 2 kriske crnog ili 4 kriske belog hleba, 125 g belog ili 75 g braon pirinca,
175 g testenina od integralnog brasna



Vrh
  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 21 Apr 2008, 14:55 
OffLine
Amater
Amater
Korisnikov avatar

Pridružio se: 14 Mar 2008, 10:58
Postovi: 122
Evo ga jos jedan od poraznih podataka sa naseg podneblja u poredjenju sa ostatkom sveta:

Dnevni unos biljnih vlakana:

Afrika i Azija 20-30gr
Amerikanci 10-12gr
Evropljani 6- 8gr
Srbija 4 gr :(


Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 08 Jul 2008, 14:21 
OffLine
Profesionalac
Profesionalac
Korisnikov avatar

Pridružio se: 29 Nov 2007, 11:12
Postovi: 2619
Lokacija: Novi Sad

_________________
Slika
Visina: 175cm
BMI sa 78kg=25,5
BMI sa 68kg=22.2


Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
Prikaži postove u poslednjih:  Poređaj po  
Započni novu temu Odgovori na temu  [ 4 Posta ] 

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]


Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 0 gostiju


Ne možete postavljati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete monjati vaše postove u ovom forumu
Ne možete brisati vaše postove u ovom forumu
Ne možete slati prikačene fajlove u ovom forumu

Pronađi:
Idi na:  
Pokreće ga phpBB® Forum Software © phpBB Group
Prevod - www.CyberCom.rs
eXTReMe Tracker